INVESTIRE IN CULTURA
Questa è una breve e straordinaria storia realmente accaduta.
C’era una volta un signore che viveva tra le dolci colline di Valdobiadene. Un giorno, dopo anni di attesa, decise di mettere a reddito un vecchio fabbricato rurale di proprietà della famiglia che, abbandonato da tempo, si trovava poco distante da casa e in cattivo stato di conservazione. Si trattava di un edificio estremamente povero per conformazione e materiali e analogo a molti altri che costellavano i colli circostanti: murature di sasso locale, solai e capriate in legno, coppi sul tetto e cotto sulle pavimentazioni. Il rustico era in origine destinato ad accogliere la famiglia dei contadini che coltivavano l’appezzamento e possedeva le tre stanze per la residenza, la cucina al piano terra con le due camere al primo e, a fianco in continuità, c’era la stalla per il ricovero di qualche mucca con sopra il fienile.
Come da prassi, questo signore si rivolgeva al bravo geometra locale per elaborare un progetto e valorizzare l’area e il volume del rustico nel rispetto delle normative e dei vincoli. Quasi senza nemmeno pensare il professionista elaborava una soluzione che prevedeva la demolizione del vecchio edificio, il recupero e l’aumento del volume realizzando così una delle milioni di biville che costellano il nostro paesaggio, costituita da ampio interrato, cantina, garage e tutto ciò che si poteva desiderare per una vita felice.
Silenzio!
Siamo accerchiati dal rumore. La nostra condizione acustica è preoccupante e dovremmo correre al più presto ai ripari. Anche nell'architettura il silenzio svolge un ruolo fondamentale. In realtà gli edifici sono delle specie di musei e di biblioteche del silenzio. L'architettura può trasformare il tempo e persino creare il silenzio. Così fare esperienza di un edificio non vuole dire solamente guardare gli spazi, le superfici e le forme e i colori ma è anche ascoltarne il silenzio. Il compito dell'architettura è anche quello di creare, conservare e proteggere il silenzio.
SILENCE, PLEASE!
We are surrounded by noise. Our acoustic condition is worrying and we should do something about it as soon as possible. Even in architecture silence plays a vital role. Buildings are in fact some sort of museums and libraries of silence. Architecture can transform time and even create silence. So to experience a building is not only to observe the spaces, the surfaces and the shapes and colours but also to listen to its silence. The role of architecture is to create, preserve and protect the silence.
URBAN RETROFIT
L’articolo documenta la sintesi di un progetto di ricerca del Comune di Bolzano all’interno del progetto di cooperazione transnazionale Central Europe denominato EPOurban. Il Progetto "Enabling Private Owners of Residential Buildings to Integrate them into Urban Restructuring Processes" intende superare i cambiamenti presenti all’interno delle nostre città elaborando strumenti che attivino i privati proprietari all’interno di strategie pubbliche di riqualificazione energetica urbana. Nello specifico la città di Bolzano ha finalizzato le proprie attività alla consulenza multidisciplinare, tecnica, economica e finanziaria per condomini, in linea con le indicazioni del Master Plan e del Piano CO2 neutrale.
URBAN RETROFIT
The article presents the experience of the city of Bolzano in the transnational cooperation project called EPOurban Central Europe. The Project "Enabling Private Owners of Residential Buildings to Integrate them into Urban Restructuring Processes" intends to overcome the ongoing changes by making available instruments for the activation of private owners in order to integrate them into housing and urban development strategies. Specifically, the city of Bolzano has finalized its activities to the multi-disciplinary consultancy, technical, economic and financial, aimed at retrofitting the energy efficiency of apartment buildings in line with the guidelines of the Master Plan and the Plan CO2 neutral.
The urban retrofit of the existing cities is evidence that society is able to innovate without destroying the roots on which it stands. It means respect and coherence that contrasts with the increasing unbalance of our environment.
We need to rethink the refurbished buildings as sinks of energy and primary sources, such as opportunities rather than problems to solve, such as tools that preserve material and energy without consuming them. Hence, it is not only a technical matter, but a new approach for the sustainability of the refurbishment. In its design, conservation and modernity are two contradictory terms. The positive connotation that in recent years the term conservation has, as a synonym for the preservation of monuments and historical memory before then, it is often in contrast with the concept of modernity, namely the scientific innovation that departs from what has already been done to change. Simplicity, accuracy and technique are three guidelines for the design of the energy refurbishment of buildings. Simplicity to facilitate design flexibility for future interventions and maximize cost-effectiveness, accuracy and the ability to highlight the scope of intervention, technology as a tool to explore new methods and solve the relationship between building and project that is the weakest link in the process.
The urban retrofit of the existing cities stock becomes an action able to measure the ability of a society to build its own culture with the heart turned to what it was and with the brain turned to what will be.
LA CATTEDRALE DI AVERSA E LA SUA TORRE CAMPANARIA
La Cattedrale di Aversa è stata costruita nel secolo XI, da parte dei Normanni. Nel corso della sua storia la fabbrica è stata soggetta a modifiche, ampliamenti e trasformazioni, anche per la sua ubicazione in area ad elevata pericolosità sismica. La torre campanaria originaria crollò nel secolo XV e venne ricostruita nel 1499 esternamente al Duomo e successivamente collegata alla fabbrica normanna da un ponte. I terremoti del 1694 e 1702 fecero crollare gran parte dell'edificio, per cui gli interni e la facciata della fabbrica furono adattati alla cultura architettonica dell’epoca. A seguito del terremoto del novembre 1980, il campanile si è dissestato in maniera grave, con rischio di collasso statico.
Nel 2008 si è proceduto alla progettazione e successivamente all’esecuzione dei lavori per il restauro dei fronti esterni della cattedrale e per il consolidamento ed il restauro del campanile.
CATHEDRAL OF AVERSA AND THE BELL TOWER
The Cathedral of Aversa was built in the eleventh century by the Normans. Throughout its history the monument has been subject to modifications, extensions and conversions, for its location in the high seismic risk area. The original bell tower collapsed in the fifteenth century and was rebuilt in 1499 outside the cathedral and later connected to the church Norman by a bridge. The earthquakes of 1694 and 1702 brought down much part of the building, so the interior and facade of the monument were adapted to the architectural culture of the time. Following the earthquake of November 1980, the bell tower was ruined in a serious risk of collapse static.
In 2008 Archicons developed the restoration project and the Diocese has contracted out the restoration work of the external facades of the cathedral and of the consolidation and restoration of the bell tower. The external facades of the cathedral had an advanced state of decay, so were affected by work aimed at cleaning up, cleaning and restoration of stone surfaces and decorative elements, with reinstatement of deteriorated plaster and whitewash protective. They were also carried out interventions for the painting, for the restoration and protection of friezes and cornices, and for the recovery and painting of wooden window frames and all the iron works.
The bell tower is a massive structure with a square layout built on four levels until the cell octagonal summit that, before surgery, performing a worrying crack pattern and a serious state of deterioration of materials and surfaces. The horizontal elements of the tower, consisting of a cross-vault coverage on the first level and wooden floors on the upper levels, were partially collapsed and not practicable.
The work has requested extra strictly activity to achieve the purpose of the restoration, which is identified with the maximum preservation of built material and minimum intervention. To the definition of additions and technical solutions to be adopted, they have been used materials and compatible and tested technologies, preferably local and traditional. It is the criterion of recognition theory and therefore of distinctiveness, which is an important requirement for the restoration of the heritage of the past.
The consolidation of the bell tower required a complex set of interventions that are extended from the foundations to the entire structure off the ground, until the cell summit. These are: a) static consolidation work; b) demolition and/or reconstruction; c) remediation and restoration of the masonry; d ) measures to adapt the functional and technological.
RIGENERARE LA CITTÀ
I tessuti urbani, e particolarmente quelli che si sono formati in seguito ad espansioni spontanee, sono caratterizzati dalla presenza di aree di risulta, spazi liberi e cortili sparsi in modo disorganico. Tale loro frammentarietà può rappresentare un’interessante opportunità per impostare un singolare ed originale approccio di recupero e valorizzazione ambientale. Lo studio, a tal fine, illustra una proposta metodologica che mira a mettere in evidenza i valori identitari delle architetture che delimitano tali spazi. L’obiettivo consiste nell’attivare delle sinergie volte a mettere in relazione spazi e architetture per attivare buone pratiche proponendo la progettazione di piccoli interventi di aree verdi, finalizzati ad arredare e rendere confortevoli gli spazi, in modo da renderli attraenti e quindi da favorirne la frequentazione e la sosta da parte dei cittadini.
CITY REGENERATION
The urban fabrics, and particularly those that have formed as a result of spontaneous expansions, are characterized by the presence of areas of result, free spaces and courtyards scattered in a disorganized manner. That their fragmentation may represent an interesting opportunity to set a unique and original approach to restore and enhance the environment. The study, to this end, illustrates a methodological proposal which aims to highlight the identity values of the architectures that delimit these spaces. The objective is to activate the synergies times to put in relation spaces and architectures to enable good practice by proposing the design of small interventions of green areas, aimed to furnish and make it comfortable spaces, so as to make them attractive and so as to facilitate their attendance and the rest from the people.
It is the identity elements of the architecture that define the space that you can find elements of recognition peculiar, on the basis of which identify the correspondences to create relationships that will generate mutual growth in value. The method is therefore proposed criteria to be used to achieve a revitalization of areas, such as the inclusion of "green volumes" designed by referring to the floral decorations consist of easily traceable in the ornate facades of the buildings that surround them.
RIQUALIFICARE E RINNOVARE IL PATRIMONIO SCOLASTICO ESISTENTE
L’articolo riporta le attività di ricerca e le azioni di efficientamento energetico delle scuole condotte dall’ITC-CNR, dal Comune di Bitonto e dal centro interuniversitario ABITA (UNIFI). Lo studio evidenza la possibilità di utilizzare l’edificio scolastico come teaching tool nel processo di miglioramento delle prestazioni energetiche e delle condizioni di comfort attraverso la partecipazione e la condivisione delle analisi e dei risultati tra i diversi stakeholder (comunità scolastica, autorità locali, dirigenti scolastici, insegnanti, personale tecnico, ecc.). Questo obiettivo è perseguibile grazie all’uso innovativo di ICT (Information Communication Technology) sul patrimonio scolastico esistente, tra cui si riporta il caso di un edificio storico degli anni ’30.
TO UPGRADE AND RENOVATE THE EXISTING SCHOOL BUILDING HERITAGE
The article deals with research activities and actions to improve energy efficiency of school buildings that are carried out by ITC – CNR (Construction Technologies Institute-Italian National Research Council), Municipality of Bitonto and Interuniversity Center ABITA (University of Florence). The study highlighted the possibility of using the school building as a teaching tool in the process of improvement of energy performance and comfort conditions through participation and sharing of analysis and results among the various stakeholders (school community, local authorities , school managers, teachers, technical staff, etc.). This could be pursued through the innovative use of ICT (Information Communication Technology) on the existing school building heritage, as we validated on the case study of an historic building of the '30s.